Tuesday, April 12, 2011

latihan lisan 1-abiyyu(7)


  1. Apakah jenis hubungan para pelaku di dalam gambar ini? Mengapa mereka bersama?
mereka sedang berpiknik. kemungkinan mereka adalah kawan yang sedang berpiknik bersama seperti apa yang saya dan kawan-kawan saya lakukan setiap cuti sekolah akhir tahun untuk kembali bersama
2. Apakah yang dilakukan oleh setiap pelaku di dalam gambar tersebut?
ada yang sedang memasak makanan. ada juga yang sedang berenang-renang. kemunkinan mereka ingin makan bersama
3. Pada pendapat kamu, adakah aktiviti ini sesuai dilakukan? Mengapa?
Ya. aktiviti ini boleh mengeratkan perhubungan satu sama lain. saya sering melaksanakan aktiviti seperti itu bersama ibu bapa seerti makan di luar.

5 comments:

  1. 1. Apakah yang menarik tentang dapatan kawan kamu?
    Dia Menkaitkan pengalamanya untuk lebih menekankan ideanya

    2. Bagaimana dapatan kawan kamu boleh diperbaiki?
    Mungkin lebih spesifik dengan orang yang bagaimana yang buat apa

    ReplyDelete
  2. 1. Apakah yang menarik tentang dapatan kawan kamu?
    Saya boleh tahu apa yang dilakukan di dalam gambar itu. Saya dapat tahu mereka hendak makan bersama.
    2. Bagaimana dapatan kawan kamu boleh diperbaiki?
    Dia boleh menunjuk mana dalam gambar itu pelaku berada dan apa mereka berlaku.

    ReplyDelete
  3. 1. Apakah yang menarik tentang dapatan kawan kamu?
    Cara dia menulis jawapannya dengan pendapat sendirian.

    2.Bagaimana dapatan kawan kamu boleh diperbaiki?
    Mengguna lebih banyak perkataan diskiptif.

    ReplyDelete
  4. 1. Dia dapat menjelaskan gambar itu dengan baik dan terperinci.
    2. Dia harus menggunakan perkataan bahasa melayu yang betul.

    ReplyDelete
  5. refleksi:
    saya pelajari bahawa saya masih memakai bahasa indonesia dan saya belum memakai kosa kata yang diskriptif.saya juga boleh memberi diskripsi yang lebih bagus supaya orang-orang boleh menggambarkan situasi itu.

    ReplyDelete